+31 6 12 78 14 98 info@voorkomenvanuitval.nl
Home » Blog » Zichtbare en onzichtbare symptomen van stress

Zichtbare en onzichtbare symptomen van stress

1 december 2020

Zoveel mensen, zoveel vormen en uitingen van stress…

Symptomen van stress: ze zijn er in allerlei variaties en op allerlei momenten en komen op allerlei manieren tot uiting. Zoveel mensen, zoveel vormen en manieren van uitingen van stress.

Het kan best lastig zijn om er achter te komen wat dan hét symptoom is waaraan je kunt herkennen dat iemand last van stress heeft. En óf degene er inderdaad last van heeft, want ook dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ook kan het van korte duur zijn en kan iemand het heel goed zelf oplossen.

Maar wat als iemand al langere tijd, zeg dagen of enkele weken, op een bepaalde manier reageert of al zich al enkele keren heeft ziek gemeld? Of vaak fouten maakt of veel overwerkt? Dan gaat er misschien wel een belletje bij je rinkelen en kan je vragen aan de persoon hoe het gaat en of je iets kunt doen.

 

Welke symptomen?

Maar wat zijn dan precies de symptomen waaraan je herkent of iemand last zou kunnen hebben van stress? Zoals ik al eerder heb vernoemd in het blog Stress: wat ís het nu eigenlijk? zijn er sowieso de gevolgen die op de langere termijn (weken/maanden) zichtbaar zijn.

Op kortere termijn zijn er zeker ook symptomen die sneller te herkennen zijn, vooral wanneer ze wat langere tijd (dagen/weken) aanhouden en wanneer de ander zelf aangeeft last te hebben van bijvoorbeeld hoofdpijn of spierpijn.

Ze zijn onder te verdelen in de gebieden: lichamelijk, emotioneel, mentaal en gedrag, zoals hieronder weergegeven:

 

Stress

 

Zie je één of meerdere van bovenstaande symptomen terugkomen bij je medewerkers en houdt dit langere tijd aan, ga dan in gesprek. Meld wat je opvalt bij de persoon. Vraag (zoals ik vermeld in het blog ‘Voorkomen van stress, kan dat?’) of je ergens mee kunt helpen, of dat je iets kunt doen voor diegene.
Daarna is het natuurlijk aan de ander om daar weer op te reageren en er wel of niet in mee te gaan en hulp te aanvaarden.

 

Geen zin

Heeft diegene op dat moment geen zin om erop in te gaan of om hulp te aanvaarden? Geef aan dat dat OK is en herhaal je goede bedoeling van het gesprek. Bied aan dat degene altijd naar je toe kan komen en dat je altijd bereid bent te helpen.
Houd vervolgens de ander zijdelings in de gaten en vraag het over een tijdje nog een keer. Wanneer het de spuigaten uitloopt kan je altijd nog ‘rigoureus’ ingrijpen en maatregelen treffen die voorkomen dat de persoon gaat uitvallen door niet op tijd ingrijpen, door hemzelf danwel door jou.

 

Ik ben Corinne

Het is zonde van kwaliteiten en talenten wanneer mensen aan de kant komen te staan. Terwijl dit, in de meeste gevallen, voorkomen had kunnen worden. Er is altijd een win-win situatie te winnen: voor medewerker én organisatie. In blogartikelen wil ik inspireren, tips delen en kennis delen; voor een win-win situatie!

Gerelateerde artikelen

Geen resultaten gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

0 reacties

Tweet
Share
Share
Pin